HEART – SAAT HUJAN MENCIUM BIBIR

Mataku mengira rintik hujan yang menitis satu persatu dari beranda sepi gubukku. Tidak terhitung banyaknya, lalu aku mendongak ke langit, melihat awan-gemawan bagaikan selendang sakti Sang Hyang, menyelubungi angkasa yang kian kelam dialir waktu.

Lalu aku berdiri.

Kapan kali terakhir aku mencium titisan hujan? Jiwa teruja. Hatiku girang. Lalu tapak kakiku dimanjai selipar jepun yang comot, terus aku menerpa hujan.

Ketika titisan itu mengucup kasar bibirku …

Entah mengapa, jiwa teruja lantas kelam.

Aku sejuk. Kerdil. Resah. Kotor.

Lalu tangan mendakap tubuh dan kakiku langkah tanpa arah tujuan. Mata-mata yang memerhatikan aku, barangkali memikirkan yang aku telah kurang kesiumannya tidak aku pedulikan.

Saat kaki mencecah lopak air, menebarkan kesejukan ke seluruh tubuhku. Dalam masa yang sama, kesejukan itu menyentuh titik yang paling dalam di jiwaku.

Mengapa Sang Hyang, kekasihku?

Di mana silapku?

Kau bilang aku bisa mencariMu dalam setiap ciptaanMu?

Namun di manakah Engkau?

Keresahan apakah yang melanda jiwaku ini saat aku menyentuh ciptaanMu yang penuh magis dan mistik? Yang dilagukan dalam puisi-puisi dan prosa-prosa para penyair?

Sentuhlah aku, Sang Hyang!

Aku ingin merasakan kewujudanMu!

Sesatkah aku, Sang Hyang?

Lalu Kau tunjukkan wajahMu, saat bunga-bunga kecil berwarna merah hati berguguran dari pohonnya menyentuhi wajahku disertai hujan.

Merah hati lambang cinta, bukan?

Cintakah Kau padaku, Sang Hyang?

Kerana bersungguh aku mencintaiMu. Kadang aku memarahi diri kerana gagal menjadi pencinta sempurna, dibatasi nafsu dan lain-lain kelemahan seorang manusia.

Malaysia 29 Ogos 2016.

Leave a Reply

